Jak tworzyć raporty i wizualizacje, które inspirują do działania?
4 minuty czytania
Im więcej analityków, kontrolerów i twórców raportów, tym więcej różnych dashboardów, tabel i wizualizacji jest tworzonych. Każdy ma swoje nawyki i preferencje, podobnie jak malarz interpretujący dane wizualnie. Często jednak takie raporty są mylące dla końcowego użytkownika, który otrzymuje dashboardy z różnych źródeł i w różnych formatach. Jeśli czytanie raportu często przypomina interpretowanie sztuki nowoczesnej, ten artykuł jest dla Ciebie. Istnieją zasady i wzorce, które pomagają uczynić raporty danych bardziej intuicyjnymi, wnikliwymi i możliwymi do podjęcia działań. Niezależnie od tego, czy patrzysz na raport po raz pierwszy, czy jesteś już zaznajomiony z jego strukturą, jedno jest kluczowe: potrzebne informacje powinny być łatwe do znalezienia i interpretacji. W końcu opierasz się na nich przy podejmowaniu ważnych decyzji biznesowych. Warto zauważyć, że sposób prezentowania informacji—czy to w Excelu, Power BI czy innych platformach—powinien wyjaśniać i przyspieszać zrozumienie sytuacji operacyjnej, finansowej lub strategicznej Twojej organizacji. Osoby decyzyjne nie powinny tracić czasu na szukanie odpowiednich danych—powinny być one przedstawione w sposób jasny i dostępny. Raporty mogą odpowiadać na pytania takie jak: Jak więc ułatwić życie użytkownikom raportów? Jedną z najcenniejszych praktyk jest ograniczenie tekstu do absolutnego minimum. Sam tekst nie jest w stanie jasno przekazać relacji, trendów czy odchyleń. Kiedy to możliwe, zastąp go wykresami, tabelami lub innymi wizualizacjami. Jednak nadmiar wizualnych elementów to także ryzyko—nieoptymalizowane wizualizacje mogą być równie mylące, jak raporty przeładowane tekstem. Używaj adnotacji, by dostarczyć kontekst, gdy jest to konieczne. Mogą one podkreślić kluczowe wnioski, takie jak przyczyna odchylenia, jednorazowy koszt czy zmiana marży—bez przytłaczania widza. Kolor w wizualizacji danych to trudny temat. Używanie zbyt wielu kolorów rozprasza użytkowników i utrudnia skupienie się na rzeczywistym przesłaniu. Zamiast pomóc, dodaje zamieszania, gdy użytkownicy próbują rozszyfrować znaczenie kolorów. Unikaj nadmiernego użycia kolorów dekoracyjnych lub jaskrawych—zarówno w tle wykresów, jak i w punktach danych. Trzymaj się skoncentrowanej, spójnej palety. Świetnym punktem odniesienia są IBCS® (Międzynarodowe Standardy Komunikacji Biznesowej), które promują minimalne użycie kolorów—głównie w odcieniach szarości—zarezerwowane czerwony i zielony dla odchyleń i dynamiki. Nawet bez pełnego wdrożenia standardów IBCS®, spójność w użyciu kolorów jest niezbędna. Na przykład zawsze używaj tego samego koloru dla kategorii produktów lub typu marży—użytkownicy będą wdzięczni za klarowność. Wizualizacja wskaźników czerwono-żółto-zielonych jest powszechna, ale problematyczna. Może wydawać się pomocna na początku, ale szybko staje się niejasna. Zarówno IBCS®, jak i nasze doświadczenie zalecają używanie tylko dwóch kolorów—zielonego i czerwonego—aby pokazać wyniki w porównaniu do planu, a najlepiej także wizualizować skalę odchylenia. Przeciążenie wizualne to częsty problem. Efekty 3D, cienie, obrazy tła, przerośnięte tytuły—wszystko to odwraca uwagę od Twojego przesłania. Ten rodzaj wizualnego hałasu często nazywany jest „chartjunk”. Istnieje nawet metryka dla tego: współczynnik atramentu-danych—proporcja „atramentu” używanego do pokazania danych w porównaniu do całkowitego „atramentu” używanego do narysowania wykresu. Wyższy jest lepszy. Zastanów się, co możesz usunąć: linie siatki, ramki, efekty 3D, głośne czcionki. To wszystko dodaje hałasu. Oto porównanie: Który wykres ułatwia znalezienie sprzedaży z Samochodu 5? Prawdopodobnie drugi. Etykiety bezpośrednio na słupkach to także najlepsze praktyki IBCS®. Tabele czy wykresy? Czemu nie oba? Łączenie ich może uwolnić nową klarowność. Wykres w tabeli jest potężnym narzędziem do analizy odchyleń. Gdy już się do niego przyzwyczaisz, nie wrócisz do poprzednich metod. Każdy wiersz staje się natychmiastowy wnioskowy. Używaj słupków dla wartości numerycznych, wykresów lizakowych dla procentów i czerwono/zielonego koloru do flagowania negatywów/pozytywów. To sprawia, że analiza odchyleń jest szybka i dokładna, pomagając Ci szybciej zrozumieć szczegóły i działać. Za dużo danych zabija klarowność. Dashboards powinny być intuicyjne, użyteczne i nieprzytłaczające. Unikaj przeciążania jednej strony zbyt wieloma wykresami, filtrami czy podpowiedziami. Projektuj zgodnie z zasadą przegląd najpierw, szczegóły na żądanie. Najważniejsze KPIs powinny być natychmiastowo widoczne—bez konieczności przewijania czy klikania. Prawie wszystkie raporty służą mierzeniu wyników. Kiedy tylko to możliwe, włącz porównania—do budżetu, planu, wcześniejszych okresów lub benchmarków. Linia trendu sama w sobie jest bez znaczenia, jeśli użytkownicy nie wiedzą, czy cel został osiągnięty. Klarowność jest kluczem do raportowania. Nie jest trudno ją osiągnąć—jeśli masz odpowiednie narzędzia, nastawienie i spójność. Używanie standardów, takich jak IBCS®, pomoże Ci uporządkować chaos informacji. Nie są one obowiązkowe, ale zostały przetestowane przez ekspertów. Ich przestrzeganie oszczędza czas, redukuje tarcia i poprawia podejmowanie decyzji. W Enterium pomagamy organizacjom usprawnić procesy controllingowe i raportowe—szczególnie poprzez wizual storytelling i dashboards menedżerskie. Jesteśmy partnerem Microsoft Power BI i dumnym partnerem Zebra BI, oferując naszym klientom dostęp do światowej klasy, zgodnych z IBCS® rozwiązań raportowych. Te narzędzia wprowadzają raportowanie na nowy poziom—oparte na chmurze, interaktywne i gotowe do użycia w biznesie.Jak tworzyć raporty i wizualizacje, które inspirują do działania
Najlepsze praktyki wizualizacji danych w raportach
Minimalizuj tekst
Ogranicz użycie kolorów i zapewnij spójność
(Przykład zaśmieconego, nieczytelnego raportu z niejasnymi wnioskami)
(Raport Power BI z zoptymalizowaną paletą kolorów dla jasności i znaczenia)Unikaj wskaźników „świateł drogowych”
(Po lewej: wskaźniki świateł drogowych. Po prawej: tabela wzbogacona o Zebra BI dla lepszych wniosków)Mniej znaczy więcej
(Po lewej: zaśmiecona wizualizacja z niskim współczynnikiem atramentu-danych. Po prawej: uproszczony wykres z jaśniejszymi wnioskami)Wykresy w tabelach
(Po lewej: tabela odchylenia standardowego. Po prawej: zoptymalizowana tabela Power BI z wizualizacjami Zebra BI)Unikaj przeciążenia informacjami
(Po lewej: przeciążenie informacjami. Po prawej: zoptymalizowany dashboard Power BI)Podaj punkty odniesienia
(Wizualizacja Power BI pokazująca miesięczne przychody w porównaniu do planu, według kwartału i pełnego roku)Wnioski
We are increasing company value, for real